Nivelvaivat: Kivut pahenevat kylmällä säällä

«Huomenna sataa. Tunnen sen kehossani.»

Suurin osa meistä on kerran, jos toisenkin kuullut tämän lausunnon, ja jotkut ovat ehkä jopa sanoneet sen itse. Mutta voiko sää todella vaikuttaa niveliimme?

Jos kysyt tutkijoilta, vastaus on yksinkertainen: ”Ei, mitään todistettavia tosiasioita ei ole tämän todistamiseksi.” Jos kuitenkin kysyt artriittia, nivelrikkoa tai muuta niveltulehdusta kärsivältä, vastaus on usein erilainen.

Tieteellisistä näkemyksistä huolimatta suurin osa reumaattisista häiriöistä tai vähemmän vakavasta niveltulehduksesta kärsivistä ihmisistä kokevat, että kylmä ja kostea syksysää korostaa nivelten toimintaa ja vaivoja.

Huono sää = kipeät polvet?

Nivelrikkoa sairastavilla ihmisillä on usein tunne, että kipu pahenee, kun sää on kylmä ja kostea. Kaksi viimeaikaista tutkimusta on päätellyt, että huonolla säällä on todennäköisesti vaikutuksia kehomme.

Alankomaissa 222 henkilöä, joilla oli lonkan nivelrikko – yleisin nivelrikon tyyppi – osallistui tutkimukseen, jossa he kertoivat oireistaan ​​vaihtelevissa sääoloissa kahden vuoden ajan. Tutkijat vertasivat raportteja, ja tulokset osoittivat, että arkuus, jäykkyys ja kipu lisääntyivät, kun sää oli kylmä ja kostea.

Toisessa tutkimuksessa, johon osallistui 800 ihmistä, joilla oli lantion, polven tai sormen nivelrikko, kuudesta Euroopan maasta, 67% ilmoitti, että jäykkyys ja muut vaivat lisääntyivät kosteuden mukana.

Epäsuora vaikutus niveliin

Valitettavasti täällä Pohjolassa sade, tuuli ja kylmä ovat asioita, joita emme voi välttää pimeinä syyskausina, ja monille jäykkien ja kipeiden nivelten kiusaamille tämä voi olla haastava kausi.

Monien viitteiden lisäksi se, että sää voi olla suora rasitus keholle, se voi muuttaa myös jokapäiväisiä tapojamme. Jooga tai kävely, jonka olit niin hyvä tekemään lämpiminä kesäiltoina, ei houkuttele niin paljon, kun sade piiskaa sinua kasvoihin, ja meidän on vain helpompi uppoutua sohvalle hyvän sarjan ääreen TV-ruudulle.

Yksi parhaimmista asioista, joita voit tehdä kipeille ja jäykille nivelille, on käyttää niitä säännöllisesti. Jos aktiivisuustasosi laskee syksyllä, se voi nopeasti aiheuttaa kipua polville ja lantiolle.

Toisin sanoen sade ja kylmä voivat myös vaikuttaa epäsuorasti niveliimme.

6 hyvää vinkkiä nivelkipujen estämiseksi ensi syksynä

Leddplager i høstværet - K2 - Flex - Vitamail
K2-vitamiini on tärkeä luunmuodostukselle. Hyviä lähteitä ovat munat ja maitotuotteet.

Siitä huolimatta, että toivot, että sääjumalat ovat puolellasi, et valitettavasti voi vaikuttaa seuraavien kuukausien säähän. Onneksi kipeistä ja jäykistä nivelistä on helpompaa huolehtia, kun pidät läpi syksyn ja talven terveydentilasi hyvässä kunnossa.

Parhaat vinkkimme nivelten terveyden ylläpitämiseksi syksyllä:
  1. Pukeudu lämpimiin vaatteisiin
  2. Juo runsaasti vettä
  3. Pysy aktiivisena
  4. Ota kuumia kylpyjä
  5. Hemmottele itseäsi hieronnalla tai kokeile akupunktiota
  6. Hanki K2-vitamiinia luun rakenteen ylläpitämiseksi

Lyhyesti sanottuna, paras tapa, mitä voit tehdä nivelillesi, on pitää itsesi aktiivisena ja varmistaa, että kehosi saa runsaasti hyviä ravintoaineita, jotka saavat koneesi toimimaan kunnolla.

Pidä kehosi toimintakykyisenä Flex5x: n avulla

Flex5x on norjalaisten kehittämä ravintolisä pohjoismaisiin olosuhteisiin, joka sisältää esimerkiksi K2-, C- ja D-vitamiineja, jotka ovat tärkeitä lihaksille ja nivelille. K2: n päätehtävänä on kuljettaa kalsiumia verisuonista luustoon, mikä puolestaan ​​auttaa ylläpitämään luiden normaalia toimintaa ja mikä voi estää osteoporoosia. D-vitamiini auttaa ylläpitämään luiden ja lihasten normaalia toimintaa sekä vastustuskykyä. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista, mikä on tärkeää luun ja rustojen normaalille toiminnalle.

Flex5x on kehitetty tieteellisesti tiukkojen laatuvaatimusten mukaisesti ja valmistettu EU: n hyvän valmistuskäytännön (GMP)  EUs Good Manufacturing Practice.  mukaisesti.