Mitä sinun on tiedettävä ennen kollageenin valintaa

Kollageeni on kehon tärkein sidekudos ja välttämätön nivelillesi. Tiesitkö, että C-vitamiini tuottaa kollageenia kehossasi?

Kollageeni on kehon proteiini, joka koostuu aminohapoista glysiini, proliini, hydroksiproliini ja arginiini. Nämä muodostavat tärkeän ainesosan rustoa, nivelsiteitä, jänteitä, ihoa ja hampaiden luita.

Erilaisilla kollageenityypeillä on erilainen toiminta kehossa, ja tässä artikkelissa käsittelemme kahta keskeisintä eli ihon ja nivelten kollageenityyppejä.

Mitä kollageeni on?

Kollageeni on proteiini, jota meillä on eniten kehossa, ja sen osuus on noin kolmannes kaikesta kehossa löydetystä proteiinista.

Sana kollageeni tulee kreikan sanasta kólla, joka tarkoittaa liimaa. Voit pitää kollageenia sideaineena, joka pitää kehomme koossa.

Mutta ikääntyessämme tuotamme yhä vähemmän kollageenia. 25 ikävuodesta lähtien kollageenin tuotanto kehossa vähenee: iho muuttuu ryppyiseksi ja vähemmän joustavaksi, ja vuosien kuluessa meillä on taipumus saada heikompi rusto polvissa ja muissa nivelissä.

Samalla on yhä yleisempää turvautua kollageeniin ravintolisänä. Siksi on tärkeää olla tietoinen olemassa olevista erilaisista kollageenityypeistä ja siitä, mikä niistä on tärkeää esimerkiksi nivelillemme.

C-vitamiini = kollageenin tuotanto

Kun puhumme kollageenista kehossa, on otettava huomioon erityisesti yksi vitamiini, joka on välttämätöntä normaalille kollageenin muodostumiselle.

Ilman C-vitamiinia kehossa ei tapahdu kollageenin tuotantoa.

C-vitamiini edistää:

  • Normaalia kollageenin muodostumista, joka vaikuttaa verisuonten normaaliin toimintaan
  • Normaalia kollageenin muodostumista, joka vaikuttaa luiden normaaliin toimintaan
  • Normaalia kollageenin muodostumista, joka vaikuttaa ruston normaaliin toimintaan
  • Normaalia kollageenin muodostumista, joka vaikuttaa ikenien normaaliin toimintaan
  • Normaalia kollageenin muodostumista, joka vaikuttaa ihon normaaliin toimintaan

C-vitamiinilla on siten keskeinen rooli tässä prosessissa, ja jos sinulla on C-vitamiinin puutos, se vaikuttaa myös kollageenin tuotantoon.

28 kollageenityyppiä on tunnistettu, ja seuraavaksi tarkastelemme näistä tyypin I ja tyypin II kollageenia.

Mikä tyyppi antaa terveyttä ja raikkautta iholle? Entä mikä edistää luuston hyvää terveyttä?

Tyypin I kollageeni

Lähes 90 prosenttia kehon kollageenista koostuu tyypistä I. Löydät tämän variantin ihosta, jänteistä ja luukudoksesta.

Se on myös keskeinen haavan paranemisen kannalta ja löytyy arpikudoksesta.

Tyypin I kollageenin lähteitä ovat:

  • Merikollageeni (kaloissa)
  • Munanvalkuaiset
  • Proteiinipitoiset elintarvikkeet, kuten kala ja naudanliha
  • Luuliemi

Tyypin II kollageeni

Tämä variantti löytyy kaikesta nivelrustosta ja antaa meille mahdollisuuden liikkua helposti ja vapaasti.

Tyypin II kollageeni koostuu kolmesta pitkästä aminohappoketjusta, jotka kuituverkko sitoo yhteen. Se on kaikkien ihmisten ja eläinten kehossa esiintyvien rustojen pääkomponentti.

Tämän tyyppinen kollageeni antaa rustolle joustavuutta ja tukee niveliä. Siksi on niin tärkeää pitää kehomme pehmeänä ja joustavana!

Ymmärtääksemme, miksi tämän tyyppinen kollageeni on niin ratkaisevan tärkeää pehmeille nivelille, tarkastelemme tarkemmin ruston toimintaa kehossa.

Mitä rusto on?

Rusto on puolikiinteä, mutta joustava sidekudos, joka on pehmeämpi kuin luu. Rustoja ympäröi mikroskooppisten kollageenikuitujen verkko. Elimistössä on erityyppisiä rustoja, mutta jokaisella niistä on erityinen tehtävä:

Ne sitovat luut yhteen

Ne toimivat iskunvaimentimina – jotta nivelemme voivat liikkua kitkattomasti

Tyypin II kollageenikuidut ovat tärkein rustossa esiintyvä kollageeniaine.

Ruston ongelma on valitettavasti se, että sen kudos on erityisen altis hankaukselle. Rusto ei saa verenkiertoa tai ravinteita. Tämä tekee rustosta erityisen alttiin vaurioille.

Pahimmassa tapauksessa tapahtuu rustovaurioita, jotka ovat peruuttamattomia tyypin II kollageenin hajoamisen seurauksena.

Hyviä tyypin II kollageenin lähteitä ovat luuliemi tai ravintolisät, kuten Flex5X.

Ravintolisän valitseminen

Kollageenia sisältävät ravintolisät voidaan ottaa kahdessa eri muodossa joko hydrolysoidun kollageenin tai denaturoimattoman tyypin II kollageenin muodossa.

Hydrolysoitua tyypin I kollageenia otetaan noin 250-1000 mg: n annoksina päivässä iholle ja joillekin nivelten toiminnoille.

Denaturoimatonta tyypin II kollageenia otetaan noin 40 mg: n annoksina rustokudoksen vahvistamiseksi kehossa.

Flex5X on tyypin II kollageenin lähde

Flex5X sisältää 40 mg denaturoimatonta tyypin II kollageenia, boswellia serrataa ja kurkumaa. Lisäksi K2-, D3- ja C-vitamiinit auttavat ylläpitämään normaalia luustoa, D-vitamiini varmistaa lihasten normaalin toiminnan ja C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista, mikä vaikuttaa rustojen normaaliin toimintaan.

Kokeile FLEX5X 60 päivän ajan

Ilmaiseksi- maksat vain postikulut 7,90

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.